Ukentlig 1 kilo opp - og 1 kilo ned.

Ukentlig 1 kilo opp - og 1 kilo ned.

Ikke et vondt ord om Bunnpris eller VG, og absolutt ikke et vondt ord om berlinerboller, men noen ganger møter man seg selv i døra. Som når vektøkning og slanking går hånd i hånd med samme avsender.

Det blir litt komisk når VG først foreslår at du skal kjøpe tre berlinerboller (tilbudet gjelder hver dag) og samtidig selger slankekurer. En snedig måte å sørge for rekruttering til slankeklubben sin på, kan vi smilende konstatere.

Jeg slo opp i SomeBody og fant ut at hvis man virkelig gjør som reklamen sier og MÅ ha det hver dag, som det oppfordres til i berlinerbolle-annonsen, blir det ca 1 kilo ekstra kroppsvekt pr uke. Hvis kostholdet ellers i balanse.

Og når du leser annonsen fra slanke-VG, ser vi at det er akkurat det samme den lover at du skal gå ned pr. uke hvis du melder deg inn. Du får selv regne på hva det vil koste å kjøpe inn boller og slanke dem vekk etterpå.

Denne kampanjen fra Bunnpris med boller og gratis avis illustrerer på en glimrende måte forbrukerens daglige dilemma. Den viser hvordan vi hele tiden utsettes for ekstremt usunne tilbud til dumpingpriser. Fordi det spekuleres i vår trang til å gjøre et «godt kjøp». Det er handelens måte å utnytte kroppen vår på.

Vi må lære oss å gjenkjenne disse «fedmekampanjene» når vi møter dem. Tilbud som fører til at vi får i oss usunne mengder av mat det er ment vi skal kose oss med. Og det er ikke bare å hive seg på en slankekur. Statistikken viser at 9 av 10 går opp i vekt igjen.

Slå heller opp i somebody og se hva maten inneholder, så unngår du å gå i fellene.
Skap ditt eget kosthold. Det er lettere enn du tror. 

Camilla