Bli kvitt søtsuget

Bli kvitt søtsuget

De fleste har kjent på en form for uskyldig søtsug, men for noen er suget så sterkt at det nærmest tar kontroll over deg. Du vet at du ikke burde spise det du gir etter for, men du klarer rett og slett ikke å stå imot. Etterpå kommer den dårlige samvittigheten. 

Kjenner du deg igjen i dette skal jeg lære deg noen teknikker for hvordan du blir kvitt søtsuget. Det handler om å bevisstgjøre deg selv på hvorfor suget etter noe søtt dukker opp og lage en konkret plan for hvordan du skal håndtere det.

Årsaker til søtsug

Det kan være flere årsaker til søtsug. Kanskje du har spist for lite slik at blodsukkeret er lavt. Et lavt blodsukker gjør det lettere å falle for fristelser. For lite søvn og stress kan også gjøre at du føler sug etter noe søtt, fordi det øker kortisol-nivået i kroppen. Et høyt kortisolnivå påvirker slik at metthetsfølelsen svekkes og sultfølelsen øker, spesielt etter fet og søt mat. Høyt kortisolnivå fører også til redusert serotonin-nivå, som er kroppens lykkehormon. Når vi også vet at sjokolade inneholder serotonin, begynner du kanskje nå å se en sammenheng.

Når du spiser noe søtt frigjøres lykkehormoner som stimulerer belønningssenteret i hjernen. Det gjør at du føler deg bedre. For en liten stund i alle fall. 

Slik tar du kontroll over søtsuget

For å få kontroll over søtsuget må du kartlegge hvorfor søtsuget dukker opp og hva det egentlig prøver å fortelle deg. Du opplever gjerne en følelse av lettelse med en gang du spiser det du har sug etter. Det er denne følelsen du skal ha tak i og finne ut hvordan du kan få dekket dette behovet med noe annet enn mat.

Slik tar du kontroll:

  • Kjenn etter når suget kommer. Er du sulten? Stresset? Lei deg? Sliten? Prøv å forstå hva som egentlig ligger bak.
  • Skriv en liste (ikke bare tenk) over hvilke fordeler og gleder du vil oppnå om du klarer å bli kvitt søtsuget. Bruk denne listen når suget dukker opp og minn deg selv på hvorfor du vil stå imot suget.
  • Finn motargumenter som du sier til deg selv når du kjenner du blir fristet til å spise noe søtt. Ved å ha en plan for hvordan du skal stå imot blir det lettere å få det til. 
  • Regelmessige måltider bidrar til et mer stabilt blodsukker.Dersom du for eksempel slurver med frokost og lunsj, øker sjansen for sug utover dagen.
  • Spis alltid sittende og spis sakte. Da gir du hjernen tid til å registrere når du er mett.
  • Sjekk eventuelt om du har vitamin- eller mineralmangel. Både krom- og magnesiummangel kan knyttes til søtsug. Mat er følelser. Vi spiser ikke bare fordi vi er sultne. Ved å bli bevisst på hvorfor du spiser, og skille mellom sult og sug, er du på vei til å ta tilbake kontrollen.

Vanskelig å endre vaner alene?

Trenger du hjelp med å bli kvitt søtsug eller med å komme inn i bedre rutiner med kostholdet ditt, tilbyr jeg personlig oppfølging enten over telefon, nett eller fra mitt kontor på Bærums Verk. Ta kontakt med meg for mer informasjon. Jeg ser frem til å hjelpe deg.

Priser

Første konsultasjon 800 kr (45 min)

Neste konsultasjoner 600 kr (30 min)

Denne artikkelen er skrevet i anledning SomeBody sitt samarbeid med Apotek1.

Som medlem i Apotek1 kundeklubb får du første måned gratis når du kjøper 3 mnd medlemskap i SomeBody. Du betaler kun kr 198,- (ordinær pris kr 297,-) Tilbudet finner du her.