Barnas kosthold

Fisk

Fisk

Vi bør spise mer fisk både som pålegg og til middag. Både barn og voksne bør få i seg 1-2 gram omega 3 hver dag. Det betyr at vi bør ha fet fisk til middag 3 dager i uken. Det er enkelt hvis man er glad i fet fisk. De som ikke spiser så mye fisk kan sikre seg ved å ta tran eller et annet omega 3 produkt.

Fet fisk er i tillegg en god kilde til D-vitamin. D-vitamin er nødvendig for at kroppen skal kunne nyttiggjøre seg kalsiumet vi spiser og drikker via melk, yoghurt og ost. Kalsium er igjen viktig for at barna skal få en godt og sterkt skjelett. Uten D-vitamin kan du drikke så mye melk du orker uten at du blir sterk! foruten fet fisk er smør, margarin og ekstra lett melk viktige kilder til D-vitamin. Disse er beriket med D-vitamin. Tran inneholder også D-vitamin.

Omega 3 fettsyren DHA er viktig for at hjernen skal utvikle seg optimalt. En Norsk undersøkelse utført på gravide kvinner, viste at de som fikk tran fra uke 17 og frem til 3 måneder før fødsel, fikk barn med høyere score på intelligenstester ved 4 års alder, enn barn av mødre som ikke fikk tran. Det trengs mer forskning før vi kan si noe sikkert, men dette er veldig spennende funn.

Foto: Arla.dk