Slik kan du lage SMARTE mål

Slik kan du lage SMARTE mål

Av Anita Marie Myrvang

En livsstilsendring handler i stor grad om å velge hvordan man skal komme seg dit man vil, og å lage klare mål for å holde motivasjonen oppe. Da er den velkjente SMART-modellen et godt verktøy å starte med, for å både få og beholde drivkraften!

S
pesifikt: Lag store eller små, men spesifikke mål for deg selv. Å “bevege seg mer” eller “spise sunnere “ kan føles mer diffust og dermed være vanskeligere å gjennomføre enn å “sykle til jobben tre ganger i uken” eller “alltid fylle halve tallerken med grønnsaker”.

M ålbart: Hva er det du ønsker å oppnå, og hva er din tidsramme? Hvor mange ganger eller minutter per uke skal du bevege deg? Hvor langt ønsker du å kunne gå tur, og hvor mye penger kommer du til å spare på å gå rett forbi godterihylla på butikken? Du kan skrive ned dine mål og prestasjoner, eller bruke en av mange livsstilsapper til mobilen som lar deg sette mål og følge din framgang.

Du kan også bruke SomeBodys statistikkfunksjon for å sjekke ditt inntak av frukt og grønnsaker, fysisk aktivitet, kalorier og energigivende næringsstoffer.

A kseptabelt: En livsstilsendring vil gi deg en enorm gevinst, men du må også være forberedt på å betale en pris som føles akseptabel for deg. Hvor mye tid, penger eller krefter er du villig til å investere for å nå ditt mål?

R ealistisk: Lag en plan som passer inn i resten av helheten og hverdagen din. Det som fungerer fint for naboens tidsskjema eller helse er ikke nødvendigvis det samme som fungerer for deg.

T idfestet: Å bestemme deg for et bestemt tidspunkt du skal ha oppnådd ditt mål, kan gi deg det ekstra presset du muligens trenger.

Delmål er ikke bare lettere å oppnå og dermed mer motiverende for deg underveis, men gjør det også lettere å tidfeste målene dine. Du kan også dele opp i både kortsiktige og langsiktige mål.

E valuering: Klisjéen “man lærer så lenge man lever” gjelder også i en livsstilsendring. Dersom motivasjonen stopper opp underveis, kan du gjerne tenke over om det er noe du kan gjøre annerledes, og en slik evaluering kan du gjerne gjøre med jevne mellomrom.